Ako sa správne učiť – časť 1.

29.1.2014 Študenti, odovzdali ste svoje posledné seminárky a semestrálky, získali ste posledné zápočty a „zábava začína“. Musíte sa učiť na skúšky, ktoré sú už predo dvermi. Či už ide o pred termín, alebo riadny termín, je nutné pripraviť sa tak, aby bol prvý termín hneď úspešný.
Sedíte, alebo ležíte pred knihami, zošitmi, skriptami, popri tom Vám hučí ventilátor od zapnutého PC, na ktorom sa vytrvalo snažíte ignorovať pípajúce správy zo sociálnych sieti, v pozadí je počuť moderátora z televízie, sledujete neustále hodiny, premýšľate na tým, čo zjete, len aby bola pauza...a tak ďalej. Pozornosť Vám uteká kade – tade a snažíte sa usmerniť svoje myšlienky tak, aby ste si začali pamätať aspoň niečo z toho, čo je potrebné na skúšky.
Je tento spôsob učenia správny? Každý študent chce byt úspešný, preto by mal vedieť, ako sa správne učiť, ako sa učiť oveľa rýchlejšie a efektívnejšie a ako si lepšie pamätať, preto si v nasledujúcich riadkoch pokúsime túto problematiku objasniť a snáď Vám to pomôže už pri najbližšej skúške.
1.    Používajte pamäťové techniky  - najdôležitejšia forma učenia, ich používaním sa vieme učiť niekoľkonásobne rýchlejšie.
•    Myšlienkové mapy – spôsob zapisovania si myšlienok, pričom správna organizácia poznámok, vie pomôcť pri prehľade vlastných myšlienok. Učenie je tak jednoduchšie a príjemnejšie.
•    Mnemotechnické pomôcky , Rýchlo čítanie, Pamäťové paláce, Pamäťové šuplíky – sú založené na vlastnej predstavivosti, pričom je to najefektívnejší spôsob ukladania si informácií do pamäte. Keď si vedomosti predstavíte, prežijete s nim nejaký príbeh, ukladajú sa do pamäte oveľa rýchlejšie.
2.    Učte sa podľa paretovho princípu – čo v praxi znamená, že 80% vecí sa viete naučiť za 20% času, čiže sa kratší čas sa naučíte väčšinu vecí. Netreba učenie siliť, treba si vedieť povedať, kedy stačí, nie je dobré sa doň nútiť. Začať treba tým, čo ide najlepšie, čo Vám dáva najväčší zmysel.
3.    Urobte si z učenia zážitok, využite zážitkové učenie vo svoj prospech – aj tu platí zaužívané „lepšie raz vidieť, ako sto krát počuť“. Čiže, ľahšie sa učí to, čo ste už raz vyskúšali, videli, zažili. Skúste aj simulovať otázky učiteľa a pripravovať si na ne odpovede, vžite sa do danej situácie, že Vy ste učiteľ, ktorý sa učivo snaží vysvetliť svojim žiakom. Veľmi osviežujúce je používanie nových pomôcok – ako sú nové zvýrazňovače, nové zošity, nové miesta na učenie atď. Čítané informácie aplikujte v praxi, čím získate reálny obraz.   
4.    Využívateľ fungovanie pamäte, nebojujte proti nej – pamäť funguje na základe určitých princípov- zapamätať si určitý objekt = uviesť ho do vzťahu k nejakým iným objektom.
Toto je taký základ a k úplnému doladeniu techniky učenia, doplníme informácie v časti číslo 2. /ZK/


Zoznam článkov

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 >